Et scenario til Shadowrun

Når dragene blir lange og kulda setter inn...


Plott synopsis

Gutta blir leid av en kar som presenterer seg som Daniel Immelmann til å jakte på en drage på et gitt område - faktisk en privat del av et reservat i Pueblo Corporate Council. Det er veldig viktig at dragen blir tatt i live. Veldig, veldig viktig.

Det som egentlig foregår, er at Draco Occidentalis Ghyratio har begynt å kjede seg, og har satt dette i scene slik at han har noe å leke seg med. Ghyratio eier da BFD Enterprises (forkortelse for Big Fragging Dragon Enterprises), med Daniel Immelmann som nummer to. De har rimelig stor innflytelse i Pueblo Corporate Council, en innflytelse som Daniel Immelmann har sett seg ut skal bli hans egen. Han er lei av å arbeide for Ghyratio, og har bestemt seg for å arrangere en liten "ulykke". Det at Ghyratio har bestemt seg for å arrangere en liten "jakttur" på seg selv for å hjelpe på kjedsomheten er en enorm sjanse for Daniel Immelmann, slik Daniel Immelmann ser det.

Dersom Ghyratio oppdager hva som foregår, som for eksempel ved at han nesten blir drept av "jakt"-mannskapet, og at de unnslipper Ghyratios vrede med livet i behold, bestemmer Ghyratio seg for å spille Daniel et lite puss. Et dødelig puss. Ghyratio kaster noen spells og slikt på Daniel Immelmann, og kaster han ut i det avgrensede området hvor gutta nettopp har jaktet ned ham selv. Og deretter spør han om gutta, for det dobbelte av den avtalte betalingen, har lyst til å jakte på et av de farligste byttedyrene i verden - mennesket.


Scene 1: Et møte blir satt opp

Etter et par dager dukker det opp mere arbeid for guttene. Datoen er definert til 23. oktober 2056. Det er en torsdag. Uansett, arbeidet består i å komme til Westside Park Drive 116, og si at Immelmann har bedt dem om å komme. Dette skal finne sted så snart som mulig. Gutta får informasjonen kl. 14:50 - og samtidig med denne beskjeden, kommer informasjonen om at de som vil ha arbeide skal dukke opp - det blir bare godtatt én batch med karer. Så de bør dukke opp i samlet flokk.

Informasjon: (Westside Park Drive) (TN 4) Westside Park Drive er i et A-område. Det eies av BFD Enterprises. BFD Enterprises har interesser i Pueblo Corporate Council. Det er en slags in-joke at BFD står for Big Fucking Dragon.

Informasjon: (BFD Enterprises) (TN 4) BFD Enterprises er egentlig stort sett interessert i underholdningsbransjen. I tillegg driver BFD Enterprises på med forskning innen ASIST teknologi og tilsvarende simsense-utstyr. BFD Enterprises kjører også med noe få klinikker hvor det etter sigende er mulig å få alpha-, beta- og endogtil delta-grade cyberware så lenge den har noe med simsense å gjøre. BFD Enterprises opererer ut fra Pueblo Corporate Council-territorium - noen sier det er fordi det er en eller annen Awakened critter som styrer BFD Enterprises.


Scene 2: Et møte blir gjennomført

Etter hvert er det nok en stor mulighet for at folket dukker opp utenfor Westside Park Drive 116. Westside Park Drive 116 er et rimelig stort "herskapshus", dersom det er det en kan kalle det, med en 5m høy murvegg rundt hele plenen, og en helt kortklipt plen inn til herskapshuset. Herskapshuset er laget av brunrød teglstein, og effekten blir egentlig veldig engelsk av det hele. Porten inn har en caller-sak, og en liten, lav bygning står rett i nærheten av porten. Porten blir åpnet med det samme de forteller hvem det nå enn er som tar caller-beskjedene at de har kommet fordi Immelmann ba dem om det.

Etter hvert blir de sluppet inn, og porten lukker seg bak dem. Et par ork-goons dukker også opp i foajéen, og følger teamet inn til et bibliotek. Dette er et "klassisk" bibliotek, og burde bli beskrevet som sådan. Der inne møter folket Daniel Immelmann, som er en semi-erketypisk tysker.

Immelmann kommer med et forslag - gruppa skal bli satt ut i et reservat, hvor det er en relativt stor drage som roter rundt. Av en eller annen grunn forlater ikke dragen reservatet, og teamet skal ta dragen i live, slik at han kan forskes litt på før han blir radiomerket og sluppet ut igjen et godt stykke unna reservatet slik at han ikke skal vende tilbake.

Immelmann bemerker også at han omtaler dragen som "han", men det er ikke helt fastlagt nøyaktig hvilket kjønn dragen er. Utstyr og slikt for å jakte på dragen vil bli utlevert før jakten begynner dersom de godtar å være med på jakten.

For dette er Immelmann villig til å betale 18 500 nuyen pro pers som blir med, samt at det er mulig å få tilgang til en begrenset del gradert cyberware. Denne cyberware'n, dersom dette skal bli aktuelt, må selvsagt delvis dekkes av folket, men de kan i alle fall få tak i det.


Scene 3: Lock and load

Dersom folket godtar moroa, er det lock and load-tid. De blir vist inn til en kar som har masse forskjellig utstyr der. Mesteparten av det som er skikkelig guffe når en skal ut på storviltjakt, er der. Det er også Narcojekt-rifler & pistoler der, men karen bak "disken" forteller gutta at drager har skumle skall og slikt, og dermed biter ikke pilene så fælt mye på de teite dragene. Han har også en ny type ammunisjon han kaller APISC, dvs. Armor Piercing Implast Soft Centre ammunisjon, som han forklarer er armor-piercing Stun-ammo. Han forteller kun om APISC-ammoen dersom de vil ha noe større ammo enn den vanlige Stun-ammunisjonen han har i alle kalibre og i hauger og bøtter. Denne karen er under direkte kommando av Immelmann (han hilser underdanig når Immelmann dukker opp etter en stund), og det er Immelmann selv som gir gutta sprøyten med cyanid. Dvs., Immelmann sier ikke at det er cyanid på sprøyten, men noe som tidligere har vist seg å virke beroligende på drager.

Rustning blir også gitt, i form av Armor Jacket i desert camouflage mønster. Combat rigs, kamprasjoner (10 dager pro pers) og vannflasker og slikt blir delt ut, innen rimelighetens grenser. Det vil si at medkits er greit, men at Deluxe Stabilizator Units er ikke greit. Immelmann dukker opp i et skikkelig great white hunter-kostyme, selv om han ikke skal være med (i alle fall har ikke gutta hørt noe slikt, men en kan kanskje ikke være helt sikker når det gjelder disse dustene med mere penger enn vett), og ønsker gutta lykke til. De får seg et kart, og Immelmann vinker farvel mens de blir stablet inn i en GMC MPUV og doser avgårde. Ut på dagen kommer de fram til der hvor dragen skal være, som er en liten dal med sand og alt mulig. Inkludert grotter.

Ghyratios skal lastes opp på en liten flatbed-truck, og dopes ned med litt spesial-dop og greier (diger sprøyte som skal settes i ganen, siden det ikke er plater der). Dopet skal etter sigende være et eller annet bedøvende dop, men er byttet ut med cyanid. Dersom noen lukter på det, er lukten av brente mandler kanskje hint nok til hva det er som er på flasken.


Scene 4: Jakten på dragen

Ghyratios ligger for tiden i skyggen av en stein og venter, nedgravd i sanden. Han er rett ved siden av "inngangen" til dalen, og kommer ikke til å bevege så ufattelig mye på seg før alle har gått inn i dalen. Etter å ha ventet lenge nok til at det har begynt å bli mørkt i dalen, lurker han rundt og plager folket. Ghyratios er rett og slett bare ute etter å ha det moro, og kommer til å bruke evnene sine stort sett til det.

Han er ikke primært interessert i å skade noen, men dersom han begynner å kjede seg (de bare daffer rundt i dalen, istedet for å snike seg rundt, og slike ting), begynner han å kaste forskjellige mind control-type spells bare for å plage gruppa. Favoritter inkluderer forskjellige måter å få de andre til å se ut som drager, samt å lage lyder og slikt lenger unna, rundt hjørnet, og så videre.

Problemet her begynner dersom gruppa finner Ghyratios, og åpner opp med APISC-ammunisjonen, som ikke er noe annet enn "standard" APDS-ammunisjon. Når Ghyratios finner ut at han blir skadet av det som i utgangspunktet skulle være litt harmløs moro, vil han først bli enraged, dvs. at han kommer til å angripe litt på alvor et par runder, og dersom han fremdeles henger med i svingene, kommer han til å overgi seg.

Gutta har selvsagt krav på Perception-tester for å få lov til å se at Ghyratios faktisk blir hardt skadet av det som i utgangspunktet skulle være relativt ufarlig ammunisjon - APISC-ammunisjon. Testen er vel for eksempel (9-skade mods) til Ghyratios, med én suksess for lite til å få full informasjon, og to suksesser nok.

Dersom Ghyratios overlever denne scenen her, og er bevisst når folket begynner å snøre ham fast til flatbed-trucken som skal kjøre ham tilbake til leiren, prøver Ghyratios å prate med folket for å få dem til å la ham gå. Dersom han er fysisk skadet, vil han spørre hvem det var som ga dem skikkelig ammunisjon, istedet for den "ufarlige" Stun-ammunisjonen som Ghyratios hadde ordnet det slik at folket skulle være utstyrt med.

Ghyratios forstår hvem det er som har forrådt ham, spesielt dersom dette med sprøyten blir sjekket - Ghyratios sjekker det selv dersom folket nevner sprøyta til ham, siden han selv ikke hadde satt opp noen sprøyte, og dermed er den en addisjon til planen som han ikke har hatt noen kontroll over. Siden det var Immelmann som ga folket sprøyta, begynner ting å følge en logisk progresjon i hodet til Ghyratios. Ghyratios foreslår, dersom ingen andre gjør det, å sette opp en felle for Immelmann. Han lover at de skal bli godt betalt dersom de hjelper ham nå. Han vil i utgangspunktet ha Immelmann i live.


Scene 5: Jegerne kommer tilbake

Immelmann venter utålmodig med tre goons på at folket skal komme tilbake. Ghyratios, dersom han har overlevd, ligger og spiller død. Den ene av goonsen labber bort for å teste om Ghyratios er død. Når da Ghyratios glefser etter neven til karen (som han var i ferd med å trø opp i kjeften til Ghyratios), trekker alle våpen og generelt mayhem fortsetter.

Dersom Immelmann overlever, samtidig som Ghyratios overlever, kaster Ghyratios noen spells på Immelmann, og får ham til å miste bevisstheten (med mindre han allerede har gjort det). Deretter fixer Ghyratios litt skikkelig ammo til gutta, og lurer på om de har lyst til å jakte på Immelmann inne der hvor Ghyratios gjemte seg, siden det er tvilsomt at Immelmann kommer seg unna der? Om Ghyratios får lov til å se på blir det ennå større bonus å få.

Immelmann er selvsagt utstyrt godt, og våkner igjen etter en stund. Ghyratios slipper ikke rollegutta avgårde før han vet at Immelmann er bevisst.


Scene 6: Oppgjør

Dersom Immelmann kom seg unna med det hele:

Dersom Immelmann ikke kom seg unna med det hele:


Ghyratios - draco occidentalis major

Body20Quickness10x3 Strength30
Charisma8Intelligence9 Willpower12
Essence12Reaction12+3d6 16D, +2 Reach

Powers: Enhanced Senses (Wide-Band Hearing, Low-Light Vision, Thermal Sense), Hardened Armor (8), Noxious Breath, Venom, Flight

Spells: Power Missile 8, Body (R), F/2+1M, M
Powerball 8, Body (R), F/2+1S, M
Sleep 8, Willpower (R), F/2-1S, M
Analyze Truth 8, Willpower (R), F/2+1M
Detect Individual 6, 10-Essence/Force, F/2L
Treat 10, 10-Essence-1/2BodyIndex, F/2(damage level)
Chaos 8, Intelligence (R), F/2+2M
Intangible Illusion 8, Intelligence (R), F/2+1D
Magic Fingers 6, 6, F/2+2M
Control Thoughts 9, Willpower (R), F/2+2D
Shadow 6, TN varies, F/2+2M
Suppress D Stun 8, TN Willpower (R), F/2+1D, "D"

 Mental             
 Physical             

Daniel Immelmann

B 6 Q 9 S 8 C 4 I 7 W 5 R 14
Wired Reflexes level 2, Muscle Augmentation level 4, Datajack delta, cultured platelet factory, 2 reaction enhancers, 3 datasoft link delta
Armor Jacket, Second chance head protectors (6/3), Ruger Super Warhawk DA modified, customized, Magnum-loaded APDS ammo 3 extra quick-loads
Firearms 4 - Ruger Super Warhawk 8, Etiq (Street) 6, Negotiations 5
Threat/Professional Rating: 3/3

 Mental             
 Physical             

Cybergoons (3)

B 7+3 Q 9 S 8 C 4 I 7 W 5 R 12
Wired Reflexes level 2, Suprathyroid Gland, Muscle Augmentation 2, Smartlink 2, Trauma Damper, Cultured Platelet Factory
Armor Jacket, Security Helmet (6/5), SCK 100 w/ EX Explosive (7M SA/BF)
Firearms 5
Threat/Professional Rating: 4/3

 Mental             
 Physical             
 Mental             
 Physical             
 Mental             
 Physical